ΑΡΘΡΟ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ

Ταξιδέψαμε με την TUS AIRWAYS στα μαγευτικά Ιωάννινα! (pics)

Τρεις μέρες γεμάτες υπέροχες εικόνες, νόστιμες γεύσεις, περιπέτεια και αδρεναλίνη στο φουλ!

«Κάποιος που ζει βλέπει πολλά. Κάποιος που ταξιδεύει βλέπει περισσότερα» λέει μια αραβική παροιμία. Και αυτό το ταξίδι έμελλε να είναι γεμάτο με απίστευτες εικόνες και πρωτόγνωρες εμπειρίες που θα μας συντροφεύουν για μια ζωή.

Γράφει ο Κλεάνθης Κλεάνθους

Παρασκευή μεσημέρι. Παλιοί καλοί, αλλά και καινούργιοι φίλοι, συναντηθήκαμε στο αεροδρόμιο της Λάρνακας και ταξιδέψαμε με τις νέες απευθείας πτήσεις της TUS Airways, στη μεγαλύτερη πόλη της Ηπείρου, τα πανέμορφα Ιωάννινα.

Από την έντονη ζέστη και την αποπνικτική σκόνη της Κύπρου, βρεθήκαμε σε ένα υγιές και καταπράσινο περιβάλλον, όπου το κρύο ήταν μεν τσουχτερό και το σκηνικό του καιρού αρκετά βροχερό, αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό που θα μπορούσε να χαλάσει τα σχέδια και τη διάθεσή μας.

Το πρώτο πράγμα που θα δεις μόλις φτάσεις στα Ιωάννινα είναι φυσικά η ονειρική λίμνη Παμβώτιδα, η οποία «κουβαλά» του θρύλους της Κυρά-Φροσύνης και του Αλή-Πασά.

Μέσα στη λίμνη, βρίσκεται μάλιστα και ένα μικρό κατοικημένο νησάκι -χωρίς όνομα-, το οποίο μπορεί να επισκεφτεί κανείς καθημερινά καθώς εκτελούνται συχνά δρομολόγια με καραβάκια. Περιμετρικά της λίμνης, θα δεις πολλά café και εστιατόρια, καθώς και ντόπιους κατοίκους ή τουρίστες να απολαμβάνουν τη βόλτα τους ή να κάνουν jogging.

Δίπλα μας το επιβλητικό κάστρο των Ιωαννίνων, το οποίο αποτελεί σημείο αναφοράς της πόλης. Εκεί βρίσκεται και το Μουσείο Αργυροτεχνίας, το οποίο και επισκεφτήκαμε.

Πρόκειται για ένα θεματικό μουσείο, χωρισμένο σε δύο επίπεδα, το οποίο πραγματεύεται την ιστορία και την τεχνολογία της αργυροχοΐας στην περιοχή της Ηπείρου, το οποίο εγκαινιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 2016.

Ο επισκέπτης, μέσα από ποικίλα εποπτικά μέσα, ανακαλύπτει παραδοσιακές τεχνικές μορφοποίησης και διακόσμησης αργυρών αντικειμένων, μαθαίνοντας για τα στάδια της κάθε τεχνικής έως τη δημιουργία του τελικού προϊόντος, ενώ παράλληλα θα δει κομψοτεχνήματα με περίτεχνες λεπτομέρειες, όπως κοσμήματα, όπλα και πολεμική εξάρτυση, ασημικά του σπιτιού και προσωπικά είδη.

Στο Κάστρο θα συναντήσεις επίσης το Φετιχέ Τζαμί, τον Τάφο του Αλή Πασά και το Βυζαντινό Μουσείο.

Μετά την πρώτη μας «γνωριμία» με την πόλη, μεταφερθήκαμε στα ξενοδοχεία μας. Εγώ είχα την τύχη να απολαύσω τη διαμονή μου, στο κομψό και ντελικάτο 5αστερο Hotel Du Lac, με θέα τη λίμνη.

Το βράδυ περπατήσαμε στα λιθόστρωτα δρομάκια της παλιάς πόλης, όπου συνυπάρχει έντονα το βυζαντινό, το μουσουλμανικό και το εβραϊκό στοιχείο, τα οποία αποτελούν ένα «ζωντανό» μουσειακό χώρο. Μάλιστα, αρκετά παλιά εβραϊκά σπίτια διασώζονται σήμερα, ως μνημεία αρχιτεκτονικής κληρονομιάς. Η πρώτη μέρα έκλεισε με τον πιο νόστιμο τρόπο, δοκιμάζοντας λαχταριστές γεύσεις από την τοπική κουζίνα στο «Σουβλάκι του Βουνού».

Η Ήπειρος είναι ένας ευλογημένος τόπος με ανέγγιχτη ομορφιά. Καταπράσινα δάση, σπήλαια, ορμητικά ποτάμια, πετρόκτιστα γεφύρια, βαθιές χαράδρες, χιονισμένα βουνά και γραφικά χωριουδάκια που θα σε κάνουν να βιώσεις πρωτόγνωρα αισθήματα δημιουργικής έντασης!

Ολόκληρη η Ήπειρος είναι φημισμένη για τα πέτρινα γεφύρια της που στέκουν αγέρωχα στους αιώνες και θυμίζουν την τέχνη των μαστόρων της εποχής. Ένα από αυτά, βρίσκεται στο παραμυθένιο Ζαγόρι (ή Ζαγοροχώρια), όπου άνθρωπος και φύση συνυπάρχουν σε τέλεια αρμονία.

Πρώτη μας στάση το φημισμένο μονότοξο Γεφύρι του Κόκκορου, όπου εκατοντάδες ταξιδιώτες σταματούν εκεί για να βγάλουν φωτογραφίες και όχι άδικα. Δίπλα στο γεφύρι βρίσκεται μία σπηλιά που λέγεται ότι ήταν μία από τις κρυψώνες του λήσταρχου Νταβέλη.

Εκεί, ορθώνεται κι ένας τεράστιος κατακόρυφος βράχος, ενώ από κάτω ρέει το ποτάμι με τα κρυστάλλινα νερά του.

Συνεχίζοντας τη διαδρομή μας προς το κεντρικό Ζαγόρι, είδαμε τα πρώτα χιόνια, ενώ καθώς ανεβαίναμε, το τοπίο άρχισε να γίνεται σιγά-σιγά, ολόλευκο!

Στο Μονοδένδρι περάσαμε από το -παράξενο και μυστηριώδες- Πέτρινο Δάσος και περπατήσαμε στη χαράδρα του Βίκου (θέση Οξυά) με τη σαγηνευτική θέα που προσφέρει από ψηλά, να μας κόβει κυριολεκτικά την ανάσα.

Νιώθεις λες και βρίσκεσαι στα γυρίσματα του «Game of Thornes», περιμένοντας τους δράκους της Khaleesi να κάνουν την εμφάνισή τους! Με μήκος 12χλμ και μέγιστο ύψος 1.200μ. είναι ένα από τα βαθύτερα φαράγγια του κόσμου. Μοναδικές εικόνες!

Στη συνέχεια, βρεθήκαμε στην ακριτική Κόνιτσα (απέχει 64 χιλιόμετρα από τα Ιωάννινα), μια πόλη κοντά στα αλβανικά σύνορα, με ιδιαίτερη γοητεία. Σύμβολο και στολίδι της, είναι το πέτρινο γεφύρι της στον Αώο, ενώ εκεί βρίσκεται και η φημισμένη Δρακόλιμνη Τύμφης.

Η περιοχή απαρτίζεται από πλήθος θρησκευτικών μνημείων, ενώ αξίζει να επισκεφτείς την πατρική οικία του Αγίου Παϊσίου, εκεί που έζησε τα παιδικά του χρόνια και να ξεναγηθείς από την ανιψιά του Αγίου. Στους τοίχους δεσπόζουν φωτογραφίες του γέροντα, οικογενειακά κειμήλια και προσωπικά αντικείμενα του Αγιορείτη.

Μετά από αρκετές ώρες στο λεωφορείο, επιστρέψαμε στα Γιάννενα, ενώ το βράδυ διασκεδάσαμε στη Στοά του Λούλη.

Στην Κόνιτσα αξίζει να επισκεφτείς την πατρική οικία του Αγίου Παϊσίου, εκεί που έζησε τα παιδικά του χρόνια και να ξεναγηθείς από την ανιψιά του Αγίου

Η τρίτη μέρα έμελλε να είναι και η πιο περιπετειώδης! Η αδρεναλίνη στα ύψη! Αν μου έλεγε κάποιος πριν από ένα μήνα, ότι θα βρισκόμουν στον ποταμό Άραχθο και θα έκανα rafting στα παγωμένα νερά, σίγουρα θα τον περνούσα για τρελό.

Κι’ όμως. Ήταν μία από τις πιο έντονες και μοναδικές εμπειρίες που έχω βιώσει μέχρι σήμερα.

Η διαδρομή θεωρείται ιδανική για αρχάριους, ωστόσο έχει συνεχόμενους κυματισμούς, έντονες στροφές και περάσματα 2ου – 3ου βαθμού, άρα πρέπει να έχεις τα μάτια σου δεκατέσσερα για να μην βρεθείς να επιπλέεις μέσα στα παγωμένα νερά του ποταμού.

Σημείο εκκίνησης η Γέφυρα Πολιτσάς στο Αμπελοχώρι και καταλήγει στη γέφυρα της Πλάκας, διασχίζοντας το ομορφότερο τμήμα του ποταμού. Στη μέση της διαδρομής διακόψαμε προσωρινά το rafting και κάναμε στάση για κολύμπι κάτω από τον καταρράκτη της Κλίφκης. «Παγώσαμε» αλλά άξιζε!

Η είσοδος στο στενό φαράγγι του Αράχθου είναι επιβλητική με κατακόρυφες ορθοπλαγιές 700μ. Στη διαδρομή του rafting είδαμε πηγές να αναβλύζουν από σχισμές βράχων και καταρράκτες να τρέχουν από ψηλά στο ποτάμι. Στην έξοδο του φαραγγιού δεσπόζει το ψηλότερο μονότοξο γεφύρι της Ελλάδας, το γεφύρι της Πλάκας!

Μετά από αυτή την πρωτόγνωρη και αξέχαστη εμπειρία, επισκεφτήκαμε την Πράμαντα, το μεγαλύτερο οικισμό στα Τζουμέρκα και δοκιμάσαμε ολόφρεσκα κρεατικά και ντόπιους μεζέδες στην ταβέρνα ο Μπούτζας, πίσω από την Αγία Παρασκευή.

Την τελευταία μέρα απολαύσαμε την πρωινή μας βόλτα στην πόλη των Ιωαννίνων, πήραμε λαχταριστά σιροπιαστά γλυκά και αναμνηστικά, ενώ προτού αναχωρήσουμε για Λάρνακα, επισκεφτήκαμε το Σπήλαιο Περάματος, ένα από τα πιο ξακουστά σπήλαια της Ελλάδας, το οποίο ανακαλύφθηκε τυχαία το 1940. Αποτελείται από πολλές διαδοχικές αίθουσες και διαδρόμους, στολισμένους με πάνω από 19 είδη σταλακτιτών, σταλαγμιτών και άλλων σπηλαιολογικών ευρημάτων, που όλα μαζί μοιάζουν με ένα υπαίθριο μουσείο γλυπτικής.

Ναι, τα Ιωάννινα (και γενικότερα οι πόλεις και τα χωριά της Ηπείρου) είναι ένα φιλόξενο, ζεστό και μαγευτικό μέρος που ο κάθε ταξιδιώτης οφείλει να επισκεφτεί. Είναι ένας προορισμός που συνδυάζει βουνά, δάση, λίμνες, φαράγγια, γεφύρια, αθλητικές δραστηριότητες και εναλλακτικές μορφές τουρισμού (rafting, αναρρίχηση, canoe & kayak, σκι, jogging, εξερευνήσεις, ιππασία, ποδηλασία κτλ), εξαιρετικές υποδομές, γραφικά στενά και κτίρια γεμάτα ιστορία, νόστιμη κουζίνα και έντονη νυχτερινή ζωή και όλα αυτά σε μια σχετικά κοντινή απόσταση και για όλες τις εποχές του χρόνου!

Προσωπικά, ανυπομονώ για τη στιγμή που θα επισκεφτώ ξανά τον ευλογημένο αυτό τόπο!

Tips: Με ορμητήριο τα Ιωάννινα, αφιέρωσε λίγο από το χρόνο σου για ημερήσια εκδρομή. Το Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης βρίσκεται μόλις 20 χιλιόμετρα από την πόλη, ενώ η Πάργα και τα Σύβοτα 1 ώρα μακριά! Κάνε ιππασία στο Πάπιγκο και τα Λάζαινα, rafting στους Βοιδομάτη και Άραχθο και Jeep Safari στο Ζαγόρι. Επίσης, το Μέτσοβο έχει εξελιχθεί σε ένα κοσμοπολίτικο τουριστικό θέρετρο με ιδιαίτερη γραφικότητα και cult στοιχεία! Στο χωριό Καλαρρύτες Τζουμέρκων, θα σε αφήσει άφωνο η Mονή Κηπίνας, ένα από τα πιο εντυπωσιακά μοναστήρια της Ηπείρου. Σκαρφαλωμένη στο βουνό, είναι χτισμένη στο κοίλωμα ενός κατακόρυφου και απότομου βράχου.

*Ιδιαίτερες ευχαριστίες στην TUS Airways (tusairways.com) για την ασφαλή πτήση προς και από τα Ιωάννινα, την Action Global Communications για την πρόταση και τους Σαμ Κουδούνη και Κώστα Πικιό για την πολύτιμη βοήθειά τους.